1. نمونه ای از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی را نام ببرید؟
1- ارتباط سریع با دیگران از طریق تلفن همراه
2- مکاتبه از طریق پست الکترونیک (ایمیل)
3- فعالیت های علمی از طریق اینترنت
4- خرید و فروش از طریق اینترنت- بهره گیری از خدمات
5- دولت الکترونیک
6- آموزش از طریق ویدئو کنفرانس
7- امنیت و نظارت با استفاده از تلویزیون های مدار بسته، تلفن همراه، و اینترنت
8- عملیات بانکی از طریق تلفن، دستگاه خودپرداز و اینترنت.
2. با پست الکترونیک چه کاری می توان انجام داد؟
با پست الکترونیک (ایمیل) می توان نامه نگاری کرد و فایل های متنی یا صوتی و تصویری را به همراه نامه ارسال نمود. گیرنده می تواند همان لحظه و با سرعت پیام را دریافت کند.
3. چند نمونه از خدمات دولت الکترونیک را بنویسید؟
1- پرداخت قبض آب و برق و تلفن و ... به وسیله تلفن یا اینترنت
2- ثبتنام حج و زیارت
3- ثبت نام کنکور، آگاهی از نتایج آزمون ها
4- صدور گواهینامه
5- رزرو یا خرید بلیت هواپیما، قطار و ...
6- آگاهی از میزان مالیات تعیین شده و پرداخت آن و ....
4. افراد از طریق تلفن، دستگاه خودپرداز و اینترنت چه کارهایی می توانند انجام دهند؟
کارهایی مانند واریز کردن پول به حساب دیگران، گرفتن موجودی، دریافت صورتحساب یا برداشتن پول از حساب خودشان.
5. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات چه نتایجی دارد؟
بسیاری از این فناوری ها موجب می شوند که در وقت و هزینه ها صرفهجویی شود، رفت و آمدها در شهرها کمتر شود و به علاوه بتوانیم در 24 ساعت شبانه روز، و نه فقط در ساعاتی معین از این خدمات بهرهمند شویم.
6. تأثیر وسایل ارتباط جمعی (رسانه های ارتباط جمعی) بر فرهنگ عمومی چیست؟
امروزه صاحب نظران معتقدند که رسانههای ارتباط جمعی، تأثیر زیادی بر سبک زندگی و هویت افراد می گذارند. آنها چنین بحث می کنند که رسانه ها می توانند موجب شوند که مردم به شیوه های خاصی فکر کنند و یا وقایع را همان طور که آنها میخواهند ببینند. به عبارت دیگر رسانه ها روی باورها و افکار انسان ها اثر می گذارند. این اثرات ممکن است مثبت یا منفی باشند.
7. اثرات منفی رسانه های ارتباط جمعی را بنویسید؟
1- امروزه بخش زیادی از وقت مردم صرف تماشای تلویزیون یا استفده از اینترنت میشود و افراد تحت تأثیر این صحنه ها روش های خشونت آمیز را به کار ببرند و یا برخی پایگاه های اینترنتی ممکن است، بیبند و باری های اخلاقی را در کاربران ترویج کنند
2- آگهی های بازرگانی است که مصرف گرایی را در جامعه تشویق میکند
3- کم شدن تماس چهره به چهره افراد و کم شدن دید و بازدید های اقوام و دوستان
4- کم شدن گفت و گو بین اعضای خانواده